PODSTAWY DIETY,  ZDROWIE,  ŻYWIENIE

Podstawy redukcji cz 1.

Lato zbliża się wielkimi krokami, a to motywuje wielu z nas do redukcji masy ciała. Jak zaplanować odchudzanie, aby było ono zdrowe, komfortowe i jednocześnie skuteczne? Z mojego punktu widzenia najrozsądniej jest kierować się metodą małych kroków w kierunku zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze, przy jednocześnie odpowiedniej kaloryczności diety. Takie zachowanie daje nam zdrową utratę masy ciała, bez negatywnych konsekwencji w postaci zaburzeń metabolicznych. Poniżej znajdziesz kilka zasad, którymi warto się kierować podczas redukcji.

1. WYKONAJ BADANIA KRWI

Kiedy ostatnio wybrałaś się do laboratorium? Badania powinno wykonywać się co pół roku. Już sama morfologia daje nam dużo informacji na temat zdrowia i może zasugerować ewentualną, dodatkową diagnostykę. Dlaczego to takie ważne? Zdrowie jest podstawową komponentą prawidłowej masy ciała. Istnieje wiele zaburzeń, które utrudniają redukcję, a wręcz sprzyjają odkładaniu się tkanki tłuszczowej (np.niedoczynność tarczycy, hashimoto, insulinooporność, cukrzyca typu II, stan zapalny). Wówczas poprawa stanu zdrowia, jest podstawowym krokiem w kierunku znormalizowania masy ciała jak i poprawy samopoczucia. Więcej na temat badań możesz przeczytać klikając TUTAJ

2. ZADBAJ O PRAWIDŁOWE NAWODNIENIE

Niby tak nie wiele,a jednak tak dużo. WODA stanowi około 60-70% składu ciała i to nie bez powodu. Woda uczestniczy w wielu reakcjach w organizmie człowieka, w tym w procesie trawienia. Umożliwia detoksykacje organizmu, reguluje prawidłowy rytm wypróżnień. Szacuje się, że na każdy kilogram masy ciała powinniśmy wypijać 30 ml wody. Zapotrzebowanie to jednak wzrasta w upalne dni, podczas treningu, czy infekcji. Jeśli chcesz poczytać więcej o nawodnieniu zapraszam Cię TUTAJ.

3. PAMIĘTAJ O PRAWIDŁOWEJ PODAŻY KALORII

Mniej wcale nie oznacza lepiej! Wiele osób rozpoczynając przygodę z odchudzaniem znacznie redukuje kalorie w swojej diecie i ku ich zdziwieniu nie widzą oczekiwanych rezultatów. Warto tutaj zaznaczyć, że to właśnie ODPOWIEDNIA PODAŻ KALORII, która jest dopasowana do aktualnej masy ciała i aktywności fizycznej, jest prawidłowym i skutecznym środkiem do utraty zbędnych kilogramów. Organizm posiada wiele mechanizmów obronnych, w momencie kiedy dostaje zbył małą ilość kalorii w stosunku do zapotrzebowania energetycznego, zaczyna „oszczędzać energię” na procesy, które są niezbędne do życia. Spowolniony metabolizm nie pozwala na efektywną redukcję masy ciała. Ponadto w  konsekwencji dochodzi do licznych zaburzeń funkcjonowania organizmu jak np. zaburzona praca tarczycy, spowolniony metabolizm, zaburzenia hormonalne, czy nawet zanik miesiączki.

4. WYELIMINUJ PODJADANIE

Nie powiem Ci ile  posiłków należy spożywać każdego dnia. U jednych sprawdza się 5 posiłków inni zdecydowanie lepiej czują się jedząc zaledwie 3. Najważniejsze, aby wyeliminować podjadanie między nimi. Ciągłe sięganie po przekąski prowadzi do wzrostu poziomu glukozy we krwi, a w następstwie wyrzutów insuliny. Podniesiony poziom insuliny blokuje działania antagonistycznego hormonu jakim jest glukagon. Mówiąc bardziej obrazowo, ciągłe podjadanie powoduje, że organizm czerpie energię z pokarmu dostarczanego na bieżąco, a nie z materiału zapasowego. W związku z powyższym utrudniony jest proces spalania tkanki tłuszczowej, której w procesie redukcji chcemy się pozbyć. Pomiędzy posiłkami powinniśmy sięgać po wodę z ewentualnym dodatkiem cytryny, mięty itp., ewentualnie czarna kawa, napary ziołowe, czy herbata bez cukru. Napój z cukrem, śmietanką, mlekiem organizm potraktuje jak przekąskę i zaburzy to proces odchudzania.

W drugiej części posta o redukcji, powiem Ci więcej o tym na jakich produktach opierać dietę podczas zdrowej redukcji. 

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *