PODSTAWY DIETY,  ŻYWIENIE

Włącz do diety zielone koktajle

Warzywa i owoce to źródło cennych składników, które korzystnie wpływają na funkcjonowanie organizmu. Zmiksowany koktajl to świetny pomysł na przemycenie warzyw i owoców w formie smacznej przekąski. Pewnie wiele osób nie wyobraża sobie zjedzenia solo chociażby imbiru, czy garści surowego szpinaku, natomiast problem ten znika kiedy zblendujemy je z innymi składnikami.  

Dlaczego warto włączyć do diety zielone koktajle? 

Napój ten zadba o prawidłowe nawodnienie. Zarówno owoce jak i warzywa zawierają w swoim składzie wodę, a dzięki obecności minerałów świetnie nawadniają.

Smoothie doda Ci energii. Może zamiast sięgać po kolejną kawę w ciągu dnia, kiedy odczuwasz osłabienie, warto postawić na witaminowe doładowanie w formie koktajlu. Nawet niewielkie odwodnienie zmniejsza wydolność organizmu, dlatego też koktajlom można przypisać działanie energetyzujące, ponieważ warzywa i owoce nawadniają lepiej niż woda.


Ponadto koktajl to zdrowa alternatywa słodkiego deseru. Jeśli masz ochotę na słodką przekąskę, warto zblednować kilka składników i zamiast zapychać się pustymi kaloriami, postawić na wartościowy koktajl.


W zależności od składników jakie wrzucimy do blendera, możemy doszukiwać się przeróżnych korzystnych właściwości. Na przykład imbir będzie wykazywał działanie przeciwzapalne. Koktajl z imbirem znajduje zastosowanie w walce z przeziębieniem. Redukuje również uczucie nudności, dlatego nadaje się dla osób z chorobą lokomocyjną. Imbir ułatwia procesy trawienne, a także wspomaga wchłanianie niektórych składników.


Z kolei jeśli chcemy postawić na uzupełnienie wapnia w diecie, do koktajli śmiało możemy dodawać jarmuż. W zblendowanej formie przemycimy dużo więcej liści jarmużu, niż chociażby w postaci sałatki. Wapń to nie jedyny powód dla którego warto sięgać po jarmuż. Obecność w nim witaminy C oraz chlorofilu wspomoże działanie antyoksydacyjne.

Do koktajli świetnie sprawdza się również dodatek awokado. Dzięki niemu napój jest bardziej pożywny i daje uczucie sytości na dłużej. Ten owoc bogaty jest m.in. w witaminy: A, E, witaminy z grupy B, C, a także magnez, potas, cynk, miedź, selen, żelazo. Ma liczne zdrowotne właściwości, normalizuje gospodarkę lipidową oraz ułatwia przyswajanie niektórych składników odżywczych. Nie każdy jednak przekonuje się do jego smaku, natomiast w koktajlu jest ledwo wyczuwalny.


Wskazówka: koktajle warto przygotowywać na bazie owoców i warzyw z dodatkiem tłuszczu. Świetnie sprawdzi się tu awokado, masło orzechowe lub nierafinowany olej kokosowy. Dodatek tłuszczu obniży poziom indeksu glikemicznego posiłku, a co za tym idzie, koktajl nie podniesie nam gwałtownie poziomu glukozy we krwi, a my po jego wypiciu dłużej będziemy syci. 

Koktajle świetnie sprawdzają się jako posiłek przedtreningowy, ponieważ ze względu na swoją konsystencję nie obciąża układu pokarmowego. Należy zadbać o to aby w takim koktajlu znalazły się węglowodany proste, złożone a także krótko-łańcuchowe kwasy tłuszczowe MCT. Przykładowe połączenie to: zielony banan, kiwi, awokado, nierafinowany olej kokosowy. Początkowo organizm będzie czerpał energię z węglowodanów prostych, następnie złożonych, a na końcu z kwasów tłuszczowych. Dodatkowo zawarte minerały w koktajlu, usprawniają działanie naszego układu krwionośnego czy nerwowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *