ZDROWIE,  ŻYWIENIE

7 powodów, dla których warto pić KAWĘ

Kawa to jeden z popularniejszych napojów. Dane wskazują, że każdego dnia na świecie ludzie wypijają około trzech miliardów filiżanek. Przez lata powstało wiele mitów odnośnie negatywnych skutków spożywania kawy. Czy rzeczywiście dbając o zdrowie powinniśmy ją wyeliminować z diety? Oto kilka prozdrowotnych właściwości tego czarnego naparu.

☕Kawa powstrzymuje proces utleniania w komórkach, a przez to starzenie się tkanek. Dzieje się tak w wyniku obecności antyoksydantów.

☕Znana jest z oddziaływania na układ nerwowy, wspomaga koncentrację, zmniejsza uczucie senności. W długofalowej perspektywie zmniejsza ryzyko takich chorób jak Parkinson i Alzheimer.

☕Badania wskazują, iż u osób pijących przynajmniej 800ml kawy dziennie ryzyko wystąpienia Parkinsona jest znacząco niższe niż u osób, które nie spożywają kawy.

☕Natomiast ryzyko wystąpienia demencji, a w tym choroby Alzheimera jest o 65% niższe u osób pijących 3-5 filiżanek kawy w porównaniu do osób niepijących. Dzieje się tak między innymi dlatego, że alkaloidy obecne w kawie hamują procesy zapalne w ośrodkowym układzie nerwowym.

☕Powszechnie mówi się, że kawa podnosi ciśnienie tętnicze krwi. Natomiast badania wykluczają taką zależność u osób, które spożywają ją regularnie. Z kolei dane naukowe wskazują na istotny wpływ spożywania kawy w umiarkowanych ilościach na zmniejszenie ryzyka wystąpienia zawału serca i udaru mózgu, a spożycie 1-3 filiżanek kawy dziennie zmniejsza ryzyko zgonu z powodu chorób sercowo – naczyniowych.

☕Badacze doszli do wniosku, iż kofeina ma znaczący wpływ na poprawę pamięci długotrwałej. Badanie to zostało wykonane na osobach spożywających kawę sporadycznie.

☕Kawa zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 nawet o 50%.

☕Może wspomagać redukcję masy ciała, poprzez stymulowanie rozkładu trójglicerydów tkanki tłuszczowej i glikogenolizie w mięśniach.

☕Zmniejsza ryzyko rozwinięcia nowotworów pierwotnych wątroby, dzięki obecności cennych antyoksydantów – kwasu chlorogenowego i kawowego.

O pozytywnym działaniu kawy możemy mówić przy umiarkowanym spożyciu kawy – maksymalnie 300mg kofeiny dziennie. Większe ograniczanie nakładane jest na kobiety w ciąży, które nie powinny spożywać więcej niż 200mg kofeiny.

Największe MITY jak powstały wokół kawy to nasilona diureza oraz utrata magnezu z organizmu po jej spożyciu. Badania pokazują, że moczopędne działanie kawy jest zbliżone do moczopędnego działania wody. Duże ilości mogą zaburzać wchłanianie elektrolitów takich jak wapń, magnez, żelazo. Ale spożywanie kawy w rozsądnych ilościach nie wypłukują magnzu jak przyjęło się mówić.

Z kolei przedawkowanie kofeiny wiąże się z niepożądanym działaniem, w tym: nadmierne pobudzenie, tachykardia, wzmożone pragnienie, szum w uszach, nasilona diureza, gorsza jakość snu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *