LIFESTYLE

Cel na nowy rok


Czy noworoczne postanowienia mają sens? Początek roku to czas kiedy staramy się wprowadzać zmiany w swoim życiu. Osobiście uważam, że każdy dzień w roku jest dobry na stawianie celów i ich realizację, ale nie mam nic przeciwko postanowieniom noworocznym. Ważne jest jednak, aby upragnione cele były realne i przemyślane. Nie stawiajmy sobie poprzeczki zbyt wysoko, oczekując błyskawicznych rezultatów. Najlepsze efekty osiągniemy metodą małych kroczków, wykonywanych systematycznie.

Dobrze wyznaczony cel powinien być przede wszystkim:

  • sprecyzowany – konkretnie ustalmy co chcemy osiągnąć,
  • mierzalny – pozwoli nam to kontrolować postępy,
  • realny – zbyt ambitne cele mogą prowadzić do frustracji, a w efekcie z dużym prawdopodobieństwie zrezygnujemy z działania,
  • osadzony w czasie – deadline działa motywująco, a my nie odkładamy realizacji celu w nieskończoność.

Więcej na temat procesu zmiany pisałam w tym poście. 

Ważne jest również, aby lista postanowień nie była zbyt długa, aby nie przytłaczała nas nadmiarem obowiązków.

Jednym z popularniejszych postanowień noworocznych jest redukcja nadmiernych kilogramów. Jak zabrać się do realizacji takiego celu, aby osiągnąć długotrwały efekt? Po pierwsze bądźmy cierpliwi, zacznijmy wprowadzać małe zmiany w kierunku prawidłowego żywienia.

Już wcześniej pisałam o tym, że zdrowe odżywianie stało się modne. Ale nadal odnoszę wrażenie, że słowo „dieta” wzbudza raczej negatywne odczucia. Dieta kojarzona jest z głodówkami, ogromnymi restrykcjami, liczeniem kalorii, czy brakiem energii. A cała ta katorga ma się skończyć w momencie osiągnięcia wcześniej wyznaczonego celu, jakim najczęściej jest utrata zbędnych kilogramów. A co wówczas kiedy zdobyliśmy już naszą upragnioną sylwetkę? Zazwyczaj wracamy do starych nawyków żywieniowych. W takim wypadku, nieunikniony jest efekt jojo, a my możemy się tylko zastanawiać po co była nam ta cała męka. Nic dziwnego, że po kilku takich próbach, jesteśmy zniechęceni kolejnymi dietami.

Z mojego punktu widzenia istotny jest fakt, że dietetyka nie służy do manipulowania masą ciała. Dietetyk przede wszystkim powinien mieć na uwadze zdrowie pacjenta. Poprzez wprowadzanie prawidłowych nawyków żywieniowych do codziennego życia, z pewnością pozbędziemy się nadprogramowych kilogramów, przy jednoczesnym zachowaniu dobrej kondycji zdrowotnej.

Co jest ważne? Fakt, iż to nie krótkoterminowa, restrykcyjna dieta zaprowadzi nas do szczupłej sylwetki, ale wypracowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

Na moim blogu znajdziesz przykładowe jadłospisy, oraz wskazówki dietetyczne, które pomogą Ci zadbać o zdrową i szczupłą sylwetkę. A jeśli zależy Ci na indywidualnie dopasowanym planie dietetycznym, zapraszam do współpracy, o której możesz poczytać w zakładce WSPÓŁPRACA.

Koniec roku to również czas podsumowań. Co udało nam się zrealizować, a nad czym powinniśmy jeszcze popracować. To ułatwi nam skonkretyzować nasze plany.

Wśród moich celów na 2019 rok znalazł się między innymi rozwój Planu na Zdrowie. Osobiście uważam, że poszczególne cele warto stawiać sobie na bieżąco, a na zmiany nie powinniśmy czekać do poniedziałku, nowego miesiąca, a tym bardziej nowego roku. Ale jeśli pierwszy stycznia działa na Ciebie motywująco, wykorzystaj ten czas na wprowadzenie zmian. Nie zapomnij jednak po kilku tygodniach, przeanalizować co udało Ci się osiągnąć, a następnie zaplanować dalsze działanie. Być może konieczne będzie postawienie nowych celów, lub modyfikacja dotychczasowych. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *