PODSTAWY DIETY,  ZDROWIE,  ŻYWIENIE

Dlaczego dieta o zbyt niskiej kaloryczności nie jest zdrowa?

Świadomość odnośnie zdrowego odżywiania wzrasta, ale nadal zdarza się, że dążąc do szybkiej utraty zbędnych kilogramów, cel stawiany jest ponad konsekwencje zdrowotne.

Dziś kilka słów o tym, z czym wiąże się zbyt mała ilość kalorii w diecie.

  • Po pierwsze niskokaloryczna dieta jest niedoborowa pod względem makro i mikroskładników. Skutkuje to niedoborami w organizmie i pogorszeniem jego funkcjonowania (np. szybkie męczenie się, pogorszy stanu cery, czy włosów).
  • Stosując dietę bardzo niskokaloryczną, możemy spodziewać się szybkiej utraty masy ciała. Należy jednak wziąć pod uwagę, że początkowo związane jest to z wykorzystaniem zapasów glikogenu mięśniowego oraz wątrobowego i związaną z nim wodą, a nie utratą tkanki tłuszczowej. 
  • Dieta o zbyt niskiej kaloryczności prowadzi do redukcją tkanki mięśniowej, która jest bardziej kosztowna energetycznie, niż tkanka tłuszczowa. Dane podają, że kilogram tkanki tłuszczowej spala w czasie godziny około 8 kcal, a kilogram tkanki mięśniowej aż 25 kcal. Spora różnica, prawda? Śmiało można powiedzieć, że tkanka mięśniowa wspomaga proces redukcji. 
  • Organizm wykorzystując mechanizmy obronne, adaptuje się do diety o obniżonej kaloryczności i spowalnia procesy metaboliczne, spowalnia podstawową przemianę materii, aby utrzymać aktualną masę ciała. Konsekwentnie kolejna próba zredukowania kilogramów, będzie znacznie trudniejsza. 
  • Bardzo niska kaloryczność diety negatywnie wpływa na hormony tarczycy, dochodzi do spadku hormonów gruczołu (fT3, fT4) co w konsekwencji wpływa niekorzystnie na metabolizm.
  • Zbyt mało kalorii w diecie to również obniżony poziom LEPTYNY – hormonu dopowiadającego za uczucie sytości. Dieta o bardzo niskiej kaloryczności,  wiąże się zatem z ciągłym uczuciem głodu.
  • Ponadto bardzo trudno wytrzymać jest na diecie o bardzo obniżonej kaloryczności, kiedy dochodzi do spadku energii, obniżenia nastroju. Istnieją zdecydowanie przyjemniejsze sposoby na redukcję masy ciała 😉 A ja chętnie pokaże Ci jak to zrobić. Zapraszam do kontaktu. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *