LIFESTYLE,  ZDROWIE

5 SPOSOBÓW jak uniknąć niekontrolowanego podjadania

Tym razem przychodzę do Was z tematem, który może okazać się wręcz kluczowy, kiedy myślimy o zdrowym odżywianiu, lub redukcji masy ciała. Przekąski, bo o nich mowa, są dość istotnym wrogiem odchudzania. Przyczyna jest prosta, ale równie łatwo możemy podjąć działanie, aby takiemu niekontrolowanemu podjadaniu zapobiegać. 

Dlaczego podjadanie to wróg redukcji?

Po pierwsze, nie do końca kontrolujemy ilość właśnie takich przypadkowych przekąsek. Jednym razem sięgniemy po kilka orzechów, następnym razem złapiemy na szybko pierwszego, dostępnego batonika, nie do końca kontrolując ile tak naprawdę zjadamy kalorii.

Po drugie, nawet niewielkie przekąski wpływają na poziom glukozy, a następnie poziom insuliny we krwi. Insulina to hormon anaboliczny, a więc sprzyja budowaniu, a nie redukowaniu. Jeśli energia, którą non stop dostarczamy z przekąskami nie zostanie spożytkowana, insulina wpakuje ją w tkankę tłuszczową (mówiąc w uproszczeniu), która stanowi zapasowy materiał energetyczny.

Ponadto ciągłe podjadanie, nie daje możliwości na regenerację układu pokarmowego.

Najgorzej jest wówczas, kiedy doprowadzimy się do wilczego głodu. Na pewno zauważałeś(aś), że w takiej sytuacji sięgamy po wszystko co jest pod ręką, a co gorsze, jesteśmy w stanie zjeść zdecydowanie większą ilość niż faktycznie potrzebujemy. Pamiętaj, że uczucie sytości pojawia po około 20 minutach, od skończenia posiłku.

To teraz przejdźmy do praktyki, jak uniknąć takiego niekontrolowanego podjadania? I od razu powiem, ze nie będzie to nic odkrywczego, po prostu musimy popracować nad organizacją.

1. PLANUJ

Planowanie to bardzo ważny aspekt jeśli mówimy o diecie. Bardzo fajnie sprawdza się określenie jakie posiłki będziemy spożywać na kilka dni do przodu, dzięki czemu stworzymy listę zakupów, zaoszczędzimy czas w markecie. Postępując według wcześniej postawionego planu, nie sięgniemy po byle co do lodówki, kiedy zmęczeni wrócimy z pracy bez pomysłu na obiad. Pamiętaj również o regularności posiłków, tak aby nie doprowadzać się do ogromnego głodu.

2. PRZYGOTOWUJ POSIŁKI NA 2-3 DNI

Z pewnością słyszałeś(aś) o tym, że dieta powinna być różnorodna, obfita we wszystkie kolory warzyw. Nie sposób się z tym nie zgodzić. Pamiętaj jednak, że dieta, którą jesteśmy w stanie zachować, jest zdecydowanie lepsza od tej perfekcyjnej. Dzięki przygotowaniu większej ilości porcji, zaoszczędzimy czas na co dzień, który możemy spożytkować inaczej, np. na trening. Mało kto z nas jest w stanie przygotowywać 5 różnorodnych posiłków każdego dnia. Przygotowując większą ilość porcji, kiedy wrócimy zmęczeni po pracy bez sił na gotowanie, wystarczy odgrzać posiłek. To zdecydowanie lepsza opcja, niż zjadanie na obiad byle czego, aby zaspokoić jedynie głód.

3. NIE WYBIERAJ SIĘ NA ZAKUPY KIEDY JESTEŚ GŁODNY

Chyba każdy z nas miał kiedyś okazję wybrać się do sklepu z uczuciem ogromnego głodu. Nic dziwnego, że mamy wtedy ochotę na wszystko, każdy produkt wygląda atrakcyjnie i docelowo kupujemy zdecydowanie więcej niż potrzebujemy. Dlatego unikajmy takich sytuacji, a zakupy róbmy z listą, wówczas mamy pewność, że nie kupimy nic nadprogramowo.

4. NIE KUPUJ NA ZAPAS

Wiele sklepów oferuje obecnie promocje w styl 3 w cenie 2 itp. Oczywiście nie ma nic złego z korzystania z promocji, ale najpierw zastanówmy się, czy faktycznie potrzebujemy większe ilości? Nie róbmy zakupów na zapas, zlikwidujmy w domu szafeczkę na słodycze, czy też inne przekąski. Taka dostępność produktów będzie dosyć ryzykowna w momencie słabszego dnia. Zdecydowanie łatwiej jest udać się do szafeczki ze słodyczami po przekąskę jeśli dopadnie nas ochota, niż podejść po nią do sklepu.

5. ZAWSZE MIEJ PRZY SOBIE ZDROWĄ PRZEKĄSKE

Tak na wszelki wypadek możesz zawsze mieć przy sobie białkowego batona z dobrym składem, czy mieszankę orzechów. To fajna alternatywa, kiedy wypadnie Ci coś niespodziewanego, np. będziesz musiał(a) dłużej zostać w pracy. Zamiast kupować pierwszy lepszy baton w sklepie, będziesz mieć zdrową alternatywę. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *